Masa Aku Kahwln Kawan2 Cakap Tak Payah Bagi Hantaran Sebab Dia Tu J4nda, Tapi Aku Bagi Juga, Apa Dia Buat Dengan Duit Hantaran Buat Aku Men4ngis..

Foto h4nyalah ilusi. Isteri aku j4nda anak 2 dan aku pula bujang. Waktu tu isteri aku berumur 30 tahun dan aku berumur 36 tahun. Isteri aku besarkan anak – anak dia sendiri tanpa nafk4h dari seorang suami. Kawan – kawan aku cakap t4k payah bagi hantaran seb4b jandakan. Selepas 2 3 bulan nikah, aku tanya ist2ri, duit hantaran tu di4 buat apa..

Assalamualaikum admin.. Aku selalv dengar pasal janda, asal janda je nikah tak pay4h hantaran, mas kahwin mur4h – murah je, tak perlu kenduri, tak perlu keluar dvit banyak sebab dia jand4, orang dah pakai. Barang second kot tapi kalau k4u beli kereta second pun t3tap kena bayar kan. Ramai lelaki yang pand4ng rendah dengan janda ker4na geIaran tu.

Seb4b tu bila kau kenal dengan j4nda, kau nak nikah tapi kau tak nak bagi hant4ran, nak buat simple – simple je. Kau tak terasa bod0h ke?? Dia tu kan bak4l bini kau, yang akan jaga m4kan pakai minum kau kat rumah. Jadi ibu pada anak – anak kau nanti, kenapa k4u perlu pertikaikan semua tu terutama hant4ran.

Aku k4dang tak boleh nak faham d3ngan lelaki yang jenis macam tu, apa sal4hnya kau tanya hantaran dia b3rapa, kalau kau ikhlas menerima dia sebagai j4nda, kau tak akan pertikaikan h4ntaran tu. Janda pun ada harga nilai diri.

S3bab aku, isteri aku, dia j4nda anak 2 dan aku pula bujang. Waktu tu isteri akv berumur 30 tahun dan aku b3rumur 36 tahun. Isteri aku besarkan anak – an4k dia sendiri tanpa nafk4h dari seorang suami. Aku terima dengan dia d3ngan anak – anak dia.

Seb3lum nikah aku ada tanya d1a, berapa hantaran awak, isteri aku cakap terpvlang pada aku. Maksud d1a ikutlah janji ada. Jadi 5 bulan gaji aku simp4n, aku bagi dia hant4ran RM 6,000 dan untuk mas kahwin pulak RM 4,000. Itu 1kut kemampuan aku mas4 tu, walaupun ada je kawan – kawan aku cakap tak payah bagi hantaran sebab j4nda kan, walapun dia janda dia ada harga diri bro.

Bila dah nikah, selepas 2 3 bulan aku tanya isteri aku, duit hantaran tu dia buat apa, isteri aku jawab,

“Masa buat doa kesyukuran n1kah kita hari tu kat rumah saya, saya pakai duit tu lah, pelamin mini, mek4p baju, dan nikah gambar, kalau tak ada hantaran tu mana saya nak bayar semu4 tu. Kalau tak mesti kita akad nikah je,” aku pun peIuk wife aku.

Bro, kalau kau ikhlas k4u tak akan berkira tu bakal bini kau.. Bagi aku sama je d4ra ke janda. Harg4 diri tetap harga diri. Kalau tak mampu jangan nikahlah senang. Sekar4ng isteri aku tengah mengandung baby kembar..

Anak tiri aku alhamdul1llah seronok dan boleh terima aku jadi abi diorang.. Walapun aku rasa jangg4I pada awalnya, sekarang alhamdulillah. Anak – anak aku boleh terima aku, k3hidupan aku jauh lebih baik..

Orang cakap beli satu p3rcuma dua, sekarang tengah tunggu lagi dua. Cepatkan! Terima kasih isteri ku H4ura Natasha dan anak – anak abi, Arya Nabila dan Aryan Nasir kaulah peny3ri hidup abi.. Korang semua semangat abi..

Komen Warganet :

Norlizayati Lz : Alhamdulillah.. kadang – kadang bukan lelaki yang tak nak bagi tapi janda tu send1ri yang memilih untuk tak nak. Contohnya aku, masa nikah kali ke-2 aku h4nya minta mas kahwin RM33 sebab kebetulan nikah pada hari jadi aku waktu umvr 33 tahun dan aku minta jadi pend4mping aku sebagai suami yang menyenangk4n hati, itu je. InshaAllah.. Aamiin. Sekarang baru nak masuk 4 tahun usia p3rkahwinan kami..

Ayu Hanna : Aku pon j4nda jugak suami bujang. Kami ni tak berapa nak sangat hantaran tu janji nik4h sebab atas pengalaman lama buat apa la nak berhabis kat majlis yang ber4pa jam tu. Hidup panjang lagi, yang penting kehidupan lepas kahwin tu t4nggungjawab tu yang kami lebih risaukan. Aku tak hairan orang nak kata apa b1arlah janji aku bahagia dengan kehidupan baru.

Suami aku siap nak b4gi RM10k tapi abang long aku sebagai wali tak nak hantaran banyak – b4nyak cukup mas kahwin ja tapi suami aku beri sikit la duit untuk makan majlis. Alhamdulillah 2 bulan ja persiapan tarikh bertunang jadi tarikh nikah terus.

Rose Jelembai : Yang janda tu dah sah – sah janda. Janda sebab cerai hidup atau cerai m4ti. Tapi maru4h dia tetap sama dengan wanita lain. Jangan pandang h1na dengan orang yang janda. Yang belum kahwin tu belum tentu betul – betul d4ra. Lagi teruk kita tak tau siapa si pen3buknya. Tolong horm4ti kami.

Susilawati Sudrajat : Hanya orang toIol yang memandang rendah janda. Tengok Nabi Muhammad, manusia agung pun tak sombong, beliau menikahi janda b4hkan sangat mencintainya. Sekarang pula banyak lelaki toIol yang berIagak, tak hargai janda, padahal cakap je lah, lelaki miskin meIarat sengs4ra makanya tak mampu bagi duit hantaran. Saya dulu pun janda anak dua, ketika nikah untuk kedua kali, suami bagi hantaran, mas kawin yang lumayan b4hkan sangat besar.

Sekarang tengok suami saya, karier sem4kin meningkat, gaji naik. Itu berkat menikahi janda dengan ikhlas. niat ibadah berumah tangga. Saya memang tak minta duit hantaran pun, tapi beliau sendiri yang faham. Jadi untuk lelaki miskin berIagak di luaran sana, kalau tak mampu kahwin, jangan nak kahwin, pastu mengh1na janda.

Mie Salleh : Lelaki ni sebenarnya tak tengok pun status perempuan, asalkn perempuan tu baik, ikhlas, sanggup bersama suka duka dan saling memahami. Lelaki bujang teruna ni tak kisah pun, malah memberi kasih sayang kepada anak tiri pun sanggup dengan anggap macam anak sendiri. Harap wanita yang bergeIar janda ni beri penghargaan dan jaga betul – betul jika dapat suami sebegini, susah woo nak jumpa.

Cik Puan Julieta : Respect lelaki macamni. Alhamdulillah lelaki yang tahu menghargai perempuan, tak pandang rendah pada perempuan walaupun bergeIar janda. Janda – janda pun, janda tu jugalah nak jaga makan minum suami.. Ada janda lagi baik, lagi bagus dari anak d4ra dalam menguruskan hal rumahtangga. Kenapa nak berkira bab hantaran?

SUMBER:Info Kini

PERHATIAN:KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HINAAN ATAUPUN CACIAN. PIHAK KAMI TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS SEBARANG RISIKO YANG TERJADI..
JANGAN KETINGGALAN JUGA UNTUK MENGIKUTI KISAH – KISAH MENARIK  YANG KAMI KONGSIKAN DI BAWAH.

JANGAN LUPA LIKE DAN SHARE>>>

FOLLOW KAMI DI PAGE….

TERIMA KASIH

About admin

Check Also

Nyaris disaman, pemuda minta maaf tuduh Aeril Zafrel & Wawa Zainal terima duit PN

Pasangan selebriti Aeril Zafrel dan Wawa Zainal sekali lagi menjadi mangsa tuduhan apabila menerima imbuhan …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *