159 J4nda Baharu Perlukan Perhatian “Sementara Itu, Anak-anak Turut Mendapat Hak Dan Perl1ndungan Serta Pendidikan Yang Mencukupi,”

JAKARTA – Pemangku Ketua Pej4bat Pemerkasaan Wanita, Perllndungan Anak dan Per4ncangan Keluarga (DP3AKB) wilayah Jember, Suprihandoko, mendedahkan bah4wa seramai 159 orang wan1ta bergelar janda baharu di wllayah itu sejak Januari lepas, lapor laman b3rita Suara.com hari inl.

Menvrut perangkaan pihak berkvasa, golongan tersebvt terdiri daripada mereka y4ng menjadi ketua keluarga d4n memerlukan bantu4n daripada pemerintah.

H4l ini kerana golongan ters3but berdepan dengan ancaman kemiskinan kerana m3miliki tanggungjawab memb3sarkan anak-anak sel3pas berc3rai dengan suami.

“H4l ini perlu menjadi perh4tian kita semua. Semalam, petugas kami ada m3mbuat tinjauan untuk mel1hat keadaan wanita-wanita tersebut sama ada mereka m3mpunyai kegi4tan ekonomi y4ng produktif untuk mencari nafkah buat keluarga.

“B4yangkan, sekiranya hidup b3rsama suami pun belum tentu mencukupi (wang p3rbelanjaan), apatah lagi ket1ka menjadi ibu tunggal,” katanya.

T4mbah Suprihandoko, pih4knya bertanggungjawab untuk melatih golongan janda d4lam menceburkan diri d3ngan bidang yang menjadi minat mereka agar dapat m3njadi sumber ekonomi k3luarga.

“DP3AKB melatih mereka vntuk bekerja sendiri atau bekerjasama dengan Pejabat Bvruh atau Pusat Latih4n Pekerjaan dan pihak swasta.

“S3mentara itu, anak-an4k turut mendapat hak dan perlindungan serta p3ndidikan yang mencukvpi,” ujarnya.

SUMBER:Kosmo

PERHATIAN:KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HINAAN ATAUPUN CACIAN. PIHAK KAMI TIDAK AKAN BERTANGGUNGJAWAB KE ATAS SEBARANG RISIKO YANG TERJADI..
JANGAN KETINGGALAN JUGA UNTUK MENGIKUTI KISAH – KISAH MENARIK  YANG KAMI KONGSIKAN DI BAWAH.

JANGAN LUPA LIKE DAN SHARE>>>

FOLLOW KAMI DI PAGE….

TERIMA KASIH

About admin

Check Also

Tak Mampu Sihir Orang Islam Yang Jaga Solat – Bomoh Rusia

Tular sebuah video di media sosial, di mana seorang bomoh yang dipercayai berasal dari Rusia …

Leave a Reply

Your email address will not be published.