“Betapa Peritnya Kehidupan Sekarang”, Suri Rumah Ceritakan Perbelanjaan RM6k ‘Cukup Makan’ Setiap Bulan

Tidak kiralah zaman pandemik ataupun t1dak, ramai sebenarnya yang menghadapi kesusahan dan terpaksa bergolok gadai d3mi memenuhi keperluan keluarga. Apatah lagi ketika ini di mana dunia s3dang bergelut dengan COVID-19, pastinya ada yang sudah kehilangan k3rja atau makin kurang mata pencarian setiap bulan.

Dalam sebuah hantaran panjang lebar s3orang wanita di laman Facebook, dia berkongsi perbelanjaan bulanannya y4ng sekadar ‘cukup makan’.

Menurut wanita yang merupakan seor4ng suri rumah itu, mereka sekeluarga hanya bergantung kepada pendapatan si su4mi yang memperoleh gaji sekitar RM6,000 sebulan.

Dia juga turut membuat senarai perk4ra yang perlu dibayar setiap bulan dan akhirnya, gaji beribu ringgit itu t4di hanya tinggal sekitar RM200 selepas ditolak komitmen dan sebagainya.

Ni cerita nak survive je Tuan. Mac4m mana dengan kehendak saya dan suami? Memang kami kena lupakan. Demi an4k, saya sanggup ketepikan kehendak saya.

Jelasnya, hidup di zaman kini sem3mangnya agak ‘struggle’ kerana peningkatan harga barang namun gaji yang mas1h tidak naik-naik.

Meninjau ke ruangan komen hant4ran tersebut, ramai netizen tampil berkongsikan keadaan dan kesus4han yang sama terutamanya mereka yang baru memulakan fasa hidup yang baru seb4gai suami isteri dan juga berkeluarga.

Realiti kehidupan yang semem4ngnya tak mudah ye. Apalagi kalau gaji hanya 2k-3k sebulan. Allah saja yang t4hu peritnya. Semoga Allah cukup kan rezeki kita semua dan dipermudahkan seg4la urusan.

Kredit: Facebook I Ohmedia

About admin

Check Also

Tak Mampu Sihir Orang Islam Yang Jaga Solat – Bomoh Rusia

Tular sebuah video di media sosial, di mana seorang bomoh yang dipercayai berasal dari Rusia …

Leave a Reply

Your email address will not be published.