[VIDEO] Roti Canai Berulat Di Restoran “POPULAR” Dekat Pulau Pinang. Bila Beritahu Pekerja, Apa Yang Restoran Itu Buat Mengejutkan Mereka

PEKENA roti canai, dicicah bersama kuah k4ri atau kuah kacang dal ‘banjir’ pasti terangkat!

Sememangnya roti canai merupakan makanan k3gemaran rakyat Malaysia sepanjang masa.

Namun kecoh satu video tular menunjukkan s3pinggan roti canai ‘banjir’ mengandungi ‘perisa tambahan’ berupa seek0r ulat!

Berkongsi pengalaman, Ahmad Idham Ahmad Hamzah berkata, kejadian berlaku pada kira-kira pukul 10 pagi Jumaat ketika men1kmati sarapan di sebuah gerai di Georgetown, Pulau Pinang.

“Saya bersama empat rak4n dari Taiping berjalan-jalan ke Pulau Pinang. Gerai ni agak popular sebab seb3lum ni pernah lalu tapi selalu ramai orang atau roti canai dah hab1s.

“Tapi semalam tak r4mai orang, itu yang kami singgah makan di situ. Tapi tak sangka pula lain pvla jadinya, baru pertama kali saya makan di gerai tu,” katanya kepada mStar.

Lebih mesra disapa Idham, dia y4ng berusia 20 tahun itu memberitahu, empat daripada mereka masing-masing men1kmati roti canai biasa bersama seketul ayam dan kuah sambal.

“Yang ada ulat tu daripada roti c4nai seorang kawan, dia baru makan sikit sebelum dia tegur nampak macam ul4t. Bila kami tengok, memang sah itu ulat sampah warna put1h.

“Saya dan dua lagi rakan d3ngan roti canai yang dah nak habis terus berhenti makan. Kami panggil pek3rja gerai tu dan mengadu roti canai ada ulat,” ujarnya yang berasal d4ri Taiping, Perak.

Namun, tindakan pek3rja tersebut amat mengejutkan apabila mengambil pinggan yang mengandungi ul4t tersebut sebelum datang kembali ke meja menghantar roti canai baru.

“Kami beritahu roti canai ada ulat. Tak minta maaf, pekerja ambil pinggan yang ada ‘roti canai ulat’ dan ganti dengan yang baru. Sudah tentu kami dah tak nak makan, tak ada selera.

“Kawan saya yang nyaris termakan ulat tu rasa mual macam nak muntah.

Kami bertiga yang dah nak h4bis makan tak boleh nak fikir, terbayang adakah kami termakan ulat?” kata Idham sambil menambah ulat tersebut telah mati ketika ditemui di sebalik sajian roti canai.

roti canai ulat 3 W

Makanan dan minuman yang dipesan Idham dan rakan-rakan.

Menurut pelajar Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu, peniaga tersebut dikatakan mahu memberi bayaran balik di atas makanan yang yang telah dibayar makan sebelum makan.

“Kami tunggu kira-kira 10 minit, tapi orang yang sama tak datang-datang pun kat meja. Kami tak nak buat kecoh, jadi terus beredar dari situ.

“Memang serik nak makan di situ lagi. Patulah masa datang rasa sesuatu tak kena bila tengok meja pun kotor, berhabuk dan melekit sebelum dilap,” katanya sambil menambah kos keseluruhan makanan dan minuman berjumlah lebih RM30.

VIDEO:

Mengenai video yang dikongsi menerusi aplikasi TikTok hingga meraih lebih 700,000 tontonan, Idham menasihati orang ramai supaya lebih berhati-hati apabila berkunjung ke mana-mana premis makanan terutama yang tular di media sosial.

“Sebelum pergi ke mana-mana kedai yang viral, periksa dahulu kedai tu bersih atau tidak. Peniaga pun walaupun berniaga di tepi jalan, kebersihan harus diutamakan.

“Ramai komen yang datang gerai tu memang kotor dan sebelum ni pernah diperiksa oleh pihak berkuasa kerana kotor,” katanya.

roti canai ulat 4

Idham (tengah) dan rakan-rakan berkunjung ke Pulau Pinang dari Taiping.

Dalam pada itu, rata-rata netizen turut berkongsi pengalaman mereka berkunjung di kedai makan sama.

“Aku makan. Balik KL, cirit-birit teruk. Lepas tu kalau datang takkan repeat dah.”

“Hari tu aku pergi. Termenung, tak makan pun. Bayar balik terus hahaha.”

“Pernah datang sini makan, sudu dia kasi tu masih ada sisa makanan, terpaksa cuci guna wet tissue. Banyak lalat dan dekat dengan tong sampah. Kembang tekak,” demikian antara komen netizen.

Pada akhir 2019, dilaporkan dua premis termasuk kedai roti canai popular di Georgetown, diarah tutup selama 14 hari, selepas dapurnya didapati tercemar dengan najis tikus dan lipas.

Arahan itu dikeluarkan oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) selepas dua kedai berkenaan, masing-masing di Jalan Datuk Keramat dan Jalan Transfer, diperiksa oleh semasa Ops Penutupan Premis.

Sumber: Mstar I Awat Sheik

About admin

Check Also

Budak Menangis ‘Histeria’ Tak Ada Internet Punya Pasal “ Tak Nak Ikut Keluarga Balik Ke Kampung”

Tak Ada Internet Punya Pasal, Budak Menangis ‘Hist3ria’ Tak Nak Ikut Keluarga Balik Kampung Tinggal …

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!