Misteri Rm1 ‘AISHAH’ Berharga RmRM200,000 Yang Ramai Rakyat Malaysia Tak Tahu …..

Kisah wang kertas 1 Ringgit yang dik4takan ditandatangani oleh Raja Permaisuri Agong XI, Yang Amat Mulia Permaisuri Siti Aishah. Ianya adalah wang kertas yang dicari-cari ol3h ahli numismatik dan juga pengamal ilmu mistik. Kisah duit bunian 1 R1nggit Aishah ini agak menarik kerana ramai bukan collector yang masih tid4k tahu cerita sebenar.

1 Ringgit Aishah

Tandatangan yang dikatakan ol3h Yang Amat Mulia Permaisuri Siti Aishah sebenarnya adalah tandat4ngan Allahyarham Tan Sri Dato’ Seri Ali Abul Hassan bin Sulaiman, Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) yang ke-6.

Dari mana datangnya kis4h duit bunian untuk wang kertas 1 Ringgit ini?

Mungkin tidak ada cat4tan secara rasmi mengenai wang kertas ini dan ianya mempunyai jumlah yg sedikit berbanding wang kertas biasa. Oleh yang demikian, penjual-penjual m1stik mengambil kesempatan untuk mempromosikannya sebagai duit bunian ker4na agak sukar dilihat.

Ada yang menju4lnya sehingga lebih dari RM200,000 sekeping sebagai ibu duit.

Cerita tidak r4smi numismatik, wang kertas RM1 Ali Abul ini terlepas didalam edaran semasa mvla-mula Tan Sri Zeti Akhtar Aziz menjadi Gabenor BNM ke-7 pada May 2000.

Edaran wang kertas itu dikatakan bermula Pulau Pinang, dimana kesilapan berlaku apabila pejabat disana tidak mendapat arahan mengenai pengedaran wang kertas bertandatangan Tan Sri Dato’ Seri Ali Abul Hassan, sedangkan didalam masa yang sama, wang kertas bertandatangan Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dalam proses untuk edaran.

Khabar angin numismatik, 50,000 keping “wang kertas RM1 Aishah” dikeluarkan untuk edaran secara tidak sengaja dan ianya dikatakan bermula dari prefix CR7200001 hingga CR7249999.

Untuk mengelakkan wang kertas itu tersilap edar dimasa hadapan, bakinya didalam bilik kebal dikatakan dilupuskan. Kesemua wang kertas yang ditemui didalam edaran oleh bank-bank komersial ditarik balik untuk dilupuskan.

Pada waktu itu, cerita pelupusan “wang kertas RM1 Aishah” menjadikan harga wang kertas itu meningkat secara mendadak. Ramai collector yang mencari wang kertas tersebut walaupun ianya dijual pada harga beribu sekeping.

Itu cerita Kisah Duit Bunian RM1 Aishah dari rakan-rakan numismatik, kesahihannya tidak dapat dipastikan.

Berapa harga wang kertas itu sekeping ketika ini?

Mesti ramai bukan collector yang tertanya soalan sebegitu kan?

Biarlah anda cari sendiri berapakah nilai pasaran “wang kertas RM1 Aishah” yang sukar ditemui dan digelar sebagai duit bunian ini.

SUMBER : Malaysia Coin

About admin

Check Also

Tak Mampu Sihir Orang Islam Yang Jaga Solat – Bomoh Rusia

Tular sebuah video di media sosial, di mana seorang bomoh yang dipercayai berasal dari Rusia …

Leave a Reply

Your email address will not be published.